30 Disember 2010

Produk Alien Workshop

Benarkah makhluk asing atau Alien selalu berkunjung ke planet Bumi, terutamanya di Amerika Syarikat? Jarang pula kita dengar tentang kes Alien yang datang bertandang ke mana-mana tempat di Malaysia. Tetapi, suatu masa dahulu, ada dilaporkan tentang satu kes lawatan sambil belajar oleh sekumpulan Alien ke daerah Tanjung Sepat di negeri Selangor.

Semasa saya belajar di sekolah menengah dahulu (dari tahun 1991 hingga 1996), disebabkan ramai pelajar sekolah yang begitu taksub dengan kewujudan Alien, maka produk berjenama ALIEN WORKSHOP menjadi cukup terkenal dan diminati ramai. Mana-mana pelajar, tidak kira lelaki atau perempuan, begitu berbangga sekiranya dapat memiliki apa-apa produk berjenama Alien Wokshop ini.


Jenama Alien Workshop yang menampilkan gambar tiga Alien bersaudara. Tidak diketahui pula nama dan asal-usul mereka dari planet mana.


Tanpa mengira tahap kematangan hormon mereka, pelajar-pelajar ini seringkali bersaing sesama sendiri untuk memiliki barangan Alien Workshop. Ada yang memiliki baju, topi, beg sekolah, dompet dan beraneka lagi kelengkapan yang mempunyai label Alien Workshop. Saya sendiri keliru mana satu Alien Workshop yang tulen, mana satu yang tiruan. 

"Tulen bang!" Itulah jawapan yang diberikan dengan nada suara lemah-lembut pabila setiap kali saya bertanyakan samada barangan Alien Wokshop yang mereka gunakan itu tulen (ori) atau tiruan (tak ori).

Bagi mereka-mereka yang menggunakan jenama Alien Workshop tiruan lagi tak original, anda telah membuat satu bentuk kesalahan dengan tiga Alien bersaudara di atas. Tak tahulah bila anda nak minta maaf dengan diorang. Kalau nak tunggu masa Hari Raya, kena tanya diorang dulu samada diorang sambut Hari Raya atau tidak.


Berdasarkan pemerhatian saya yang tidak pernah memiliki apa-apa barangan kelengkapan berjenama Alien Workshop (tak mahu saya bagi duit kat Alien), terdapat sebilangan pelajar yang kadangkala begitu eksyen atau "kerek" (terma popular yang selalu digunapakai budak-budak sekolah untuk menggambarkan sifat berlagak tak tentu pasal) apabila mengayakan barangan jenama Alien Workshop ini ke sekolah. Sifat "kerek" ini akan bertukar kepada sifat "macho" apabila mereka cuba untuk mengurat pelajar-pelajar perempuan atau aweks di sekolah mahupun di perhentian bas. Kata mereka, kalau nak mengurat awek, mesti kena pakai barang jenama Alien Workshop! Entahapekebendentah diorang ni...


T-shirt Alien Workshop yang seringkali dipakai oleh remaja-remaja muda yang masih bersekolah dan baru nak kenal dunia. Kadang-kadang sampai pakai 4-5 kali dalam seminggu.


Topi Alien Workshop yang bisa menambahkan ketampanan sesiapa sahaja yang memakainya.  Budak-budak lelaki tampak segak bila mengenakannya di kepala, samada memakainya dengan cara biasa atau cara terbalik ke belakang. Tampak lebih yakin dan confident bila mengurat gadis-gadis di sekolah.


Bagi mereka-mereka yang kurang berkemampuan, kalau tak dapat beli beg, dompet, T-shirt atau topi  pun, dapat beli sticker Alien Workshop pun jadilah. Biasanya sticker ini akan dilekatkan pada basikal masing-masing. Kira berbangga jugalah tu...

Mereka yang terlalu taksub dengan barangan berjenama Alien Wokshop ini pernah tak agaknya terfikir bahawa mereka mungkin satu hari nanti akan diculik oleh Alien sebab selalu sangat memakai barangan yang ada gambar Alien?


Boleh dikatakan hampir semua Alien yang membintangi filem-filem dan siri-siri fiksyen di kaca TV tidak memakai apa-apa jua bentuk pakaian dan kelengkapan lain seperti beg, topi dan dompet.  Jadi, dari manakah sebenarnya datangnya idea untuk menjenamakan produk-produk di atas dengan nama "ALIEN WORKSHOP"?

4 ulasan:

  1. hehehe..asal usul alien workshop sbnrnye yer....

    BalasPadam
  2. tak tahulah dari planet mana sebenarnyer...

    BalasPadam
  3. ingatkan alien mana tadi... aduh terkena...

    BalasPadam
  4. asal usul adalah brand skateboard yg agak femes kat US

    BalasPadam