Koleksi barang-barang dan kisah-kisah lama yang ditenggelamkan arus pemodenan zaman

24 Mac 2011

Mengapa Gagak berwarna hitam?

Setiap kali anda terlihat burung Gagak, pernahkah anda terfikir mengapakah burung Gagak tersebut bulunya berwarna hitam berkilat?

Dan pabila terdengar bunyi suara Sang Gagak tersebut, pernahkan anda terfikir kenapa bunyi suaranya sangat sumbang dan tidak semerdu kicauan unggas-unggas yang lain? 


 "Aaark! Aaaark! Aaaaark!", memang tak sedap langsung bunyi suara Gagak. Kadangkala boleh menyesakkan laluan halwa telinga.


Saya ingin berkongsi dengan anda sebuah cerita orang-orang tua yang menerangkan asal-usul bagaimana Gagak boleh berwarna hitam. Kisah ini telah dibukukan dalam salah satu buku terbitan Pustaka Antara yang berjudul "Gagak Yang Tamak", karya Muhd Mansur Abdullah.


Inilah dia buku cerita "Gagak Yang Tamak" yang diterbitkan pada tahun 1980. Tiga watak utama dalam cerita diperlihatkan pada kulit depan dan belakang buku; Sang Gagak, Sang Merak dan Sang Bangau.

Buku ini sudah berusia hampir 30 tahun. Bahasa Melayu yang digunakan pengarang juga agak lama, maklumlah hendak disesuaikan dengan cerita orang-orang tua dahulukala. Jadi, dalam entri kali ini, saya akan cuba meringkaskan serba-sedikit cerita Gagak Yang Tamak ini dan seterusnya mendedahkan bagaimana Gagak ini bulunya boleh berwarna hitam berkilat. Jangan risau, saya akan gunakan Bahasa Melayu yang moden. Gambar (warna hitam-putih) yang saya tunjukkan selepas ini adalah gambar asal dari buku ini sendiri.

Pada masa dahulu, Gagak ini sebenarnya adalah seekor burung yang cantik. Percaya atau tidak, warna asal bulu Gagak ini adalah putih, seputih kapas yang baru dipetik dari pokok. Keputihan bulunya tidak dapat ditandingi oleh mana-mana burung yang lain seperti bangau dan angsa.


Sang gagak yang dahulunya mempunyai bulu berwarna putih. Bukan sebarangan putih, tapi putih jenis "Pearl White"  macam warna putih kereta Toyota Camry.



Keputihan bulunya yang menawan itulah yang menyebabkan Gagak berasa cukup sombong dan selalu berlagak dengan burung-burung yang lain. Bukan sahaja berlagak, tetapi sehingga menyindir burung-burung yang lain dengan mengatakan bahawa bulu mereka tidak secantik bulunya. Dalam cerita ini, yang menjadi mangsa sindiran Gagak adalah Sang Pucong, Sang Bangau, Sang Enggang dan Sang Kelicap.

Keturunan Sang Enggang dan Sang Pucong dikatakan malas hendak membersihkan bulu oleh Gagak. Sebab itulah warna bulunya putih kekuningan. Sang Kelicap dikatakan malas juga hendak mandi, sebab itu warna bulunya agak coklat. Sang Bangau pula digelar keturunan pemalas kerana hanya menanti kehadiran ikan di sungai. Bangau pun malas mandi juga, kata Gagak.


Sang Gagak terbang melintasi tasik di mana Sang Pucong dan Sang Bangau selalu bersantai. Lihatlah muncung Sang Pucong itu, sudah berdepa-depa panjangnya kerana meluat melihatkan kerenah Gagak yang sombong itu.


Bukan sahaja kaum Burung, malah haiwan darat lain seperti Sang Khinzir pun dikutuk oleh Gagak juga. Katanya keturunan khinzir dihukum oleh Tuhan kerana terlalu tamak. Sebab itulah hidung mereka dikembangkan hujungnya untuk ditumpukan ke kawasan banir pokok...


"Kami berasa sungguh hina dipertuduhkan sebegitu rupa oleh Sang Gagak!" luahan rasa Sang-Sang Khinzir pabila ditemuramah. Sumber gambar: willpen.wordpress.com


Pada suatu hari, kesemua penghuni rimba mengadakan satu mesyuarat tergempar bagi membincangkan tentang bagaimana untuk mengajar Gagak yang sombong itu. Krisis yang dicetuskan oleh Gagak menyebabkan kesemua haiwan bersatu-padu dan cuba memikirkan strategi yang terbaik untuk mengenakan Gagak.

Bulat air kerana pembetung, bulat kata kerana muafakat. Akhirnya mereka bersetuju dengan satu strategi dan Sang Enggang ditugaskan untuk mencari Sang Merak. Kenapa kena cari burung Merak pula?

Ada sedikit masalah jika mahu berjumpa dengan Sang Merak ini sebenarnya. Merak ini suka bersendirian dan tidak suka diganggu. Banyak juga gossip yang diperkatakan oleh penghuni rimba, bahawa Merak ini pun tergolong dalam kategori sombong tetapi tidak berlagak seperti Gagak. Merak tidak pernah menghina haiwan-haiwan yang lain. Merak hanya suka buat hal sendiri-sendiri sahaja.

Puas juga Sang Enggang terbang ke pelosok hutan untuk mencari Sang Merak itu. Namun akhirnya berjumpa jua. Waktu itu Sang Merak sedang enak beristirehat.


"Apa kaitan saya dengan Sang Gagak pula? Saya tak geng dengan dia..." ujar Sang Merak kepada Sang Enggang. Sumber gambar: selvam4win.wordpress.com


Maka diceritakanlah segalanya oleh Sang Enggang berkenaan dengan sikap buruk Sang Gagak ini kepada Sang Merak. Sang Merak juga dimaklumkan secara terperinci tentang strategi bagaimana hendak mengenakan Gagak. Merak bersetuju dan rancangan akan dijalankan secepat mungkin.

Sang Merak akhirnya bersua dengan Sang Gagak. Pabila melihatkan bulu Merak yang sungguh cantik itu, Gagak pun tidak teragak-agak memujinya.

"Wahai Sang Merak, pandai sungguh saudaraku menjaga bulu-bulumu sehinggakan nampak tersusun dan cantik-cantik belaka warnanya" kata Gagak.

"Manalah cantiknya bulu hamba ini. Cantik lagi bulu tuan hamba itu. Putih bersih macam kapas dibusar. Macam telur dikupas. Macam bunga cina kembang pagi. Bulu-bulu hamba ini apalah sangat, comot celorang-celoreng tak tentu rupa" balas Merak sambil buat-buat tersipu malu.


Bukan main terkejut lagi Gagak pabila mendengarkan jawapan Merak itu. Dalam hati Gagak berkata,

"Adakah Merak menyesal memiliki bulu-bulu yang cantik dan tersusun rapi sebegitu? Kalau dia tak gemar, baik sahaja aku minta. Kalau dia mahu tukar dengan warna bulu akupun tak mengapa...."


Lebih terkejut lagi Gagak pabila mendengar rungutan dari Merak,

"Hamba rasa bulu hamba inilah bulu yang terhodoh sekali dalam dunia ini. Kalaulah sesiapa yang inginkannya, mahu sahaja rasanya hamba nak berikan secara percuma sahaja..." ujar Merak.


Apa lagi. Gagak pun berasa cukup teruja dengan apa yang dikatakan Merak tadi. Fikir Gagak, kalaulah dia memiliki bulu seperti Merak, bolehlah dia menunjuk-nunjuk lagi (atau eksyen) di hadapan semua penghuni rimba. 

"Betulkah sahabatku dapat membuat warna buluku menjadi seperti warna bulu tuan hamba itu? Bagaimana caranya? Adakah kena cabut dulu bulu-bulu tuan hamba itu?" tanya Gagak bersungguh-sungguh tanpa menelan air liur.

Jawab Merak, "Oh, tidak payah sampai nak cabut bulu. Kan bulu kita ini boleh diwarnakan dengan pencelup warna. Kalau benar saudara hendak, bolehlah hamba jumpa dengan tukang sapu cat pewarna bulu yang paling mahir mewarnakan bulu hamba dulu". 


Maka, gagak pun semakin tidak sabar dan meminta Merak menetapkan temujanji dengan tukang pewarna bulu itu secepat yang boleh. Merak meminta tempoh sehari-dua kerana tukang pewarna itu perlu menyediakan bekalan cat warna terlebih dahulu. Banyak cat warna nak kena pakai...

Siapakah sebenarnya tukang pewarna bulu itu? Untuk mendapatkan jawapannya, sila lihat gambar di bawah...

"Sayalah Sang Burung Hantu, tukang pewarna cat bulu yang cukup terkenal di rimba ini. Sesiapa nak color kan bulu atau rambut, boleh contact handphone saya dulu untuk set appointment. Rawatan rebonding saya tak buat. Itu kena pergi buat di salon rambut "


Setelah tiba masa yang dijanjikan. maka datanglah Burung Hantu bersama Merak untuk melakukan tugas mewarna bulu Gagak. Mereka datang bukan pada waktu siang, tetapi waktu malam. Kenapa? Kerana sebab pada waktu malam paling sesuai mewarnakan bulu kerana tidak ada sebarang gangguan dari mana-mana penghuni rimba yang suka menyibuk. Begitulah menurut kata Sang Merak.


Puas juga agaknya Burung Hantu nak menyediakan pelbagai warna cat untuk memenuhi kehendak Gagak yang tamak ini. Tak tahulah berapa Burung Hantu nak caj Gagak.

Warna cat yang mula-mula disapukan ke badan Gagak adalah warna hitam. Berlaku sedikit kemusykilan di situ, lalu Gagak pun bertanya, 

"Mengapa pulak warna hitam Sang Merak?" soal Gagak.

"Memanglah warna hitam dulu. Nanti barulah warna emas, warna hijau, warna biru, warna merah, dan kuning, jingga, indigo, fluorescent, dan lain-lainnya disapukan atas warna hitam itu. Macam cat undercoat. Sabarlah, hamba dulu pun macam ini juga..." jelas Sang Merak.


Burung Hantu bertungkus-lumus semalaman untuk mewarnakan bulu Gagak itu. Sampai waktunya, hari sudah mula hendak siang. Maka untuk mempercepatkan kerja, Burung Hantu mencurahkan saja kesemua cat hitam itu ke atas badan Gagak. 

"Hamba nak cepat ni. sebab waktu siang mata hamba rabun", kata Burung Hantu yang sebenarnya menipu. 


Sebenarnya pada zaman dahulu, Burung Hantu pun tidur pada waktu malam seperti burung-burung lain. Burung Hantu pun boleh melihat dengan jelas pada waktu siang. 

Sebelum Burung Hantu dan Merak meninggalkan Gagak, mereka berjanji akan datang pada keesokan malamnya untuk mengecat warna-warna yang lain. Keseluruhan proses mewarna akan mengambil masa kira-kira seminggu kerana banyak warna akan digunakan.

Sejak dari malam itu, Burung Hantu dan Merak tidak pernah muncul-muncul lagi untuk menemui Gagak. Gagak berasa cemas lalu terbang menemui penghuni rimba yang lain untuk bertanyakan samada mereka ada terjumpa Merak dan Burung Hantu. Kesemua penghuni rimba sebenarnya telah dimaklumkan sejak awal lagi oleh Merak tentang strategi yang telah berjaya ini.

"Merak dan Burung Hantu malu pada tuan hamba sebab tak dapat menunaikan janji-janji, kebetulan pula cat pewarna lain itu sudah habis di pasaran", kata penghuni-penghuni rimba kepada Gagak. 


Pabila mendengarkan jawapan itu, maka menangis dan meraunglah Sang Gagak. Beliau terpaksa menerima  hakikat bahawa bulunya kini tidak dapat diwarna-warnikan lagi. Yang tinggal sekarang hanyalah warna hitam berkilat.


Sayang semuanya sudah terlambat. Disebabkan kesombongannya dan sikap suka menghina penghuni rimba yang lain, Gagak telah kehilangan bulunya yang berwarna putih "pearl white" itu. Cat hitam itu memang kekal dan tidak boleh dibasuh langsung. Berkualiti tinggi betul cat warna hitam yang digunakan oleh Burung Hantu itu. "Gagak tertipu bang, Gagak tertipu..." keluh Sang Gagak.


Apa lagi, kesemua panghuni rimba pun membalas dendam dengan membuat sinidiran-sindiran yang pedas terhadap Gagak. Semuanya memulangkan paku buah keras...

"Bukankah warna hitam itu hanya warna arang dan buntut kuali sahaja...", perli haiwan-haiwan yang lain.


Dengan perasaan malu yang amat sangat, Gagak pun terbang melarikan diri keluar dari hutan. Sebab itulah kita sukar nak jumpa burung Gagak dalam hutan. Kesemua Gagak mudah dijumpai dalam kawasan-kawasan pekan dan bandar sebab dah lari ke sana. 


Sang Gagak kini menjadi salah seekor warga kota yang terkenal kerana selalu melepak di atas bangunan dan wayar tiang elektrik mahupun telefon. Sumber gambar: altf4numeric.blogspot.com

Kenapa pula Gagak selalu membuat bising dengan bunyi suaranya yang kuat? "Aaark! Aaaark! Aaaaark!"? Jawapannya kerana Gagak rupanya menangis kerana menyesal hingga ke akhir zaman...

Burung Merak pun sukar hendak dijumpai kerana dipercayai beliau menyembunyikan diri dari ditemui oleh Gagak.

Salah seekor burung Merak yang cuba menyembunyikan diri di dalam semak kerana takut dijumpai oleh Gagak. Tak tahulah kalau terjumpa Gagak nak buat apa kat Merak ni.

Apa pula terjadi pada Burung Hantu? Mungkin ada daripada pembaca yang sudah dapat meneka. Selepas kejadian tersebut, maka Burung Hantu pun tidak berani lagi keluar siang dan hanya keluar terbang pada waktu malam sahaja. Sebabnya pun sama seperti Merak juga. Takut terjumpa Sang Gagak sebab Burung Hantu tahu Gagak sudah tidur pada waktu malam.


Walaupun strategi mengenakan Gagak itu berjaya dilaksanakan dengan begitu licik sekali, namun Burung Hantu terpaksa menanggung akibatnya sehingga ke hari ini. Mereka terpaksa mengubah "Biological Clock" mereka dari tidur di waktu malam kepada tidur di waktu siang. Kasihan Burung Hantu...

Apakah pengajaran yang boleh diperolehi dari cerita Sang Gagak ini? Rasanya anda sendiri pun sudah tahu...

Untuk pembaca yang mempunyai anak, ataupun anak buah, bolehlah berkongsi cerita ini dengan mereka. Saya rasa anak-anak zaman sekarang agak sukar untuk memperolehi cerita sebegini. Mungkin arus pemodenan zaman yang menyebabkan cerita-cerita orang tua seperti ini dianggap remeh, ketinggalan zaman dan ada yang menganggap ia tidak lagi sesuai diceritakan kepada generasi muda.



5 ulasan:

aye-na berkata...

hehehehe...very nice bedtime story..kikiki

nitestalker berkata...

aku suka...aku suka... hheheh kelakar la bro....garapan modern untuk cerita klasik

Secret Drifter berkata...

aahhhh rindu betul cite2 lama ni...

dulu ada dlm sasbadi latihan pasal cite burung gagak ni...

thanx sbb ingatkan zaman kanak2..

mmg setuju sgt, zaman dulu ada byk pengajaran termasuk tvp dan animasi sang kancil...

kalau la cite ni dapat dimodernkan.. mest best kan??

cartoon dan cite kat tv x byk ada pengajaran..

TVP yg dulu terkenal pun xde...

Syed Fairus berkata...

Nanti jika berkesempatan, saya akan ulas tentang cerita sang kancil pula...

Tanpa Nama berkata...

Show them the way of the crows

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...