05 Ogos 2014

Pesawat Boeing 707 MAS (Sistem Penerbangan Malaysia / Malaysia Airlines System)

Syarikat MAS atau Sistem Penerbangan Malaysia (Malaysia Airlines System) mula menggunakan khidmat pesawat Boeing 707 (B707) seawal tahun 1972. Pesawat ini dibina oleh Syarikat Boeing yang berpangkalan di Seattle, Washington DC, Amerika Syarikat. Varian B707 yang digunapakai oleh MAS ketika itu adalah dari jenis siri B707-300.

Antara pesawat B707-300 dalam armada MAS, dengan nombor pendaftaran 9M-MCS.(Sumber foto: Airliners.net)

Sebelum penubuhan MAS, pada tahun 1966, sebanyak tujuh buah pesawat B707-300 telahpun dimiliki oleh Malaysia-Singapore Airlines (MSA). MSA merupakan syarikat penerbangan yang diasaskan oleh Malaysia ketika Singapura masih lagi berada sebagai sebuah negeri di dalam naungan Kerajaan Malaysia. 

Pesawat B707-300 MSA ketika mendarat di lapangan terbang Zurich sekitar tahun 1972. Sumber foto: Wikipedia.com

Walaubagaimanapun, berikutan konflik politik yang melanda ketika itu, Singapura mengambil keputusan untuk keluar dari Malaysia. Tindakan ini telah menyebabkan perubahan drastik kepada syarikat MSA di mana Malaysia dan Singapura masing-masing telah "berpatah arang berkerat rotan" untuk membina syarikat penerbangan mereka sendiri. Malaysia telah menubuhkan MAS (Sistem Penerbangan Malaysia) manakala Singapura pula menubuhkan Singapore Airlines (SIA). 

 Pesawat B707-300 MSA ketika mendarat di lapangan terbang Heathrow, London sekitar tahun 1972. Sumber foto: Wikipedia.com

Pada mulanya MAS menghadapi kesukaran dalam operasi mereka memandangkan Singapura entah macam mana boleh mengambil kesemua pesawat B707 yang sedia ada untuk operasi SIA. Biasalah kan jika Singapura berperangai sedemikian rupa...Siapa yang tak tahu dengan sikap pemimpin Singapura. 

Pesawat 707-300 yang telah diwarnakan semula dengan warna livery SIA untuk menutup cat asal syarikat MSA.

MAS ketika itu bangkit berusaha untuk merancakkan kembali operasi mereka memandangkan MAS telah kehilangan beberapa destinasi penerbangan serantau yang menguntungkan seperti London, Tokyo, Hong Kong dan Sydney. Menjelang pertengahan era 1970-an, MAS telah berjaya memiliki beberapa buah B707-300 yang baru dibeli untuk operasi serantau mereka, merangkumi destinasi popular seperti Seoul, Hong Kong, Taiwan, Paris, Frankfurt, Dubai, London dan Amsterdam.

Mengikut sumber dari seorang rakan, pesawat B700-320B yang dimiliki MAS disewa dari British Overseas Airways Corporation (BOAC) dan ada juga yang didapati dari Qantas Airlines. Langkah menyewa mahupun membeli pesawat terpakai mungkin relevan ketika itu memandangkan MAS baru hendak membuka lembaran baru dalam perkhidmatan operasi penerbangan serantau.

Pesawat baru B707-320B varian yang lebih baru dari varian B700-300 tak B yang diambil oleh SIA dari MAL, mendarat di lapangan terbang Hong Kong. Perhatikan warna livery dan logo MAS yang baru.


Pesawat B707 MAS yang mendarat di Lapangan Terbang Subang pada tahun 1977. Penerbangan B707 ini berlepas dari London dan transit di Kuwait sebelum mendarat di Malaysia. Gambar diambil dari filem Menanti Hari Esok arahan Tan Sri Jins Shamsudin.



Ketika itu tiada lagi kemudahan skybridge di lapangan terbang Subang. Tangga mudah-alih akan digunakan bagi menurunkan penumpang dari pesawat. Cik pramugari yang cun-melecun akan menemani penumpang menuruni anak tangga, berjalan melalui jalan tarmac sehinggalah tiba di muka pintu terminal.

Saya tidak pasti bilakah masa MAS memberhentikan penggunaan pesawat B707 ini. Namun penggunaan pesawat ini telah berjaya menaikkan kembali kegemilangan syarikat penerbangan milik kerajaan Malaysia ini ke satu tahap yang cukup membanggakan rakyat.

Jika berkelapangan, saya akan menulis lagi tentang beberapa memori silam berkaitan dengan MAS.