09 Disember 2010

Sabun buku "Super Busa"

Sabun buku jenama Super Busa, keluaran Lever Brothers cukup terkenal sekitar tahun1980-1990 an. Ia mudah didapati di mana-mana kedai runcit mahupun "supermarket" ketika zaman kegemilangannya. Super Busa digunakan untuk menghilangkan kekotoran yang melekat di baju, pada masa yang sama turut mengharumkan pakaian anda.

Sabun Super Busa berwarna hijau. Tak pasti jika ada warna yang lain.

Sifat fizikalnya yang keras saling tak tumpah macam batu-bata menyebabkan ia menjadi pilihan pelajar-pelajar Sekolah Berasrama (Asrama Penuh dan Tak Penuh) untuk mencuci uniform sekolah mereka. Harganya amat berpatutan mengikut saiz dompet budak sekolah ketika itu. Warden-warden asrama juga menggalakkan penghuni asrama untuk menggunakan sabun buku seperti ini disebabkan beberapa faktor tertentu. Pertama, ia mudah disimpan dan dibawa ke mana-mana; boleh diletakkan dalam satu bekas sabun yang sama menempatkan sabun mandi. Ini dapat menjimatkan ruang almari pelajar, sekaligus mengurangkan kesempitan "dorm".

Faktor kedua, sabun buku akan memaksa pelajar untuk terus mencuci pakaian mereka pada masa itu juga, takdenya nak bertangguh-tangguh lagi dah nak basuh baju. Penggunaan sabun serbuk dan cecair detergent hanya akan merangsang pelajar untuk merendam pakaian mereka dalam baldi untuk satu tempoh masa yang lama (1-2 minggu; kes pemalas lah ni). Akibatnya, muncul kehadiran bau yang kurang menyenangkan pada pakaian. Kebiasaannya, bau itu akan terus melekat walaupun pakaian itu telah kering selepas disidai.

Antara pesaing utama Super Busa dalam pasaran adalah Sabun buku FAB dan Breeze. Sepanjang tahun 1980-an, Super Busa ada menjadi penaja beberapa rancangan TV di RTM 1. Maknanya, laku betul lah Super Busa ni. Buktinya ada di bawah...


3 ulasan:

  1. sabun buku pun leh rendam dalam baldi gak..hehe

    BalasPadam
  2. Kaedah rendam baju guna sabun buku ni rasanya selalu dipraktikkan oleh penghuni Asrama Puteri..

    BalasPadam
  3. kaler biru pon ade gak..

    BalasPadam