31 Januari 2011

Kelab Colgate

Kelab Colgate telah ditubuhkan di Malaysia pada tahun 1988 oleh pengeluar ubat gigi Colgate (di bawah Syarikat Colgate-Palmolive). Objektif penubuhan Kelab Colgate adalah untuk menjayakan kempen program penjagaan kesihatan gigi di kalangan kanak-kanak.


Kad keahlian Kelab Colgate. Sumber gambar: mforum.cari.com.my

Untuk menyertainya mudah sahaja. Anda hanya perlu melengkapkan borang penyertaan dan lampirkan dua penutup kotak ubat gigi Colgate sebagai bukti pembelian, tidak kira Colgate berwarna hijau atau biru kerana masa tu Colgate hanya ada 2 jenis sahaja Colgate. Tak macam sekarang, macam-macam jenis Colgate yang berada di pasaran, sampai tak tahu nak pilih yang mana satu.


Pelbagai jenis ubat gigi jenama Colgate yang kini terdapat di rak jualan pasaraya di Malaysia. Sampai naik keliru mata dan dompet dibuatnya sewaktu nak membeli. Sumber gambar: storyofrome.blogspot.com

Sebagai seorang kanak-kanak yang mementingkan kesihatan gigi dan gusi, saya pun turut sama memohon keahlian Kelab Colgate ini. Sebagai seorang ahli, anda akan diberi sekeping kad keahlian kelab (seperti gambar di atas) dan anda akan menerima naskah majalah rasmi Kelab Colgate secara percuma yang diterbitkan setiap 3 bulan. Bukan main seronok lagi bila posmen hantar majalah tersebut. Dalam majalah tersebut dimuatkan beberapa artikel tentang penjagaan gigi, ada komik bergambar, ruangan sahabat pena dan bermacam-macam lagi aktiviti-aktiviti yang boleh dilakukan oleh kanak-kanak (minta maaf sebab tak dapat nak cari majalah Kelab Colgate tu....).

Yang bestnya, anda boleh membeli beberapa barangan rasmi Kelab Colgate. Paling best lagi, ada sesetengah barangan yang boleh didapati hanya dengan cara menghantar sejumlah penutup kotak ubat gigi Colgate! Jadi, pada masa tersebut, ramai ibu bapa yang membuang kotak ubat gigi Colgate hanya selepas menggunting penutupnya. Kalau tidak dulu, lepas saja buka kotak, terus dibuang begitu sahaja.

Pengurus Kelab Colgate ini ialah Kakak Dina. Orangnya tidak pernah saya kenali kerana gambar sebenar Kakak Dina tidak pernah ditunjukkan dalam mana-mana majalah. Hanya ditunjukkan rupanya dalam bentuk kartun sahaja. Sebagai seorang kanak-kanak yang selalu admire orang dewasa, saya selalu terfikir macam manalah rupanya Kakak Dina tu ya? Mesti cun orangnya, tapi sayang hanya kenal melalui nama sahaja.


Saya rasa saya tahu kenapa Pengurus Kelab Golgate tu guna nama "Kakak Dina". Sebab salah satu bahan utama dalam produk ubat gigi Colgate ialah daun pudina. Jadi, ambil sahaja singkatan "Dina" dari perkataan pudina tu. Takkan nak guna nama "Kakak Pudina" pulak kot...

Tak kiralah samada Kakak Dina ini wujud atau tidak, yang penting dia pernah hantar kad ucapan Selamat Harijadi kepada saya. Rasa sungguh bangga. Saya bawa kad tersebut ke sekolah untuk ditunjukkan kepada kawan-kawan...

 
Kad ucapan Happy Birthday Kelab Colgate, eksklusif untuk ahli-ahlinya yang setia.

Ucapan Happy Birthday yang ditandatangani Kakak Dina

Namun, keahlian Kelab Colgate hanya dibuka kepada semua kanak-kanak di Malaysia yang berumur 12 tahun ke bawah. Yang berumur 13 tahun ke atas tidak layak menyertainya. Mungkin kerana mereka sudah mencapai taraf remaja yang sudah memasuki sekolah menengah dan semestinya mereka sudah arif tentang penjagaan gigi. Tidak seperti murid sekolah rendah yang selalu diajar tentang cara memberus gigi  dengan betul oleh jururawat-jururawat yang datang melawat ke sekolah. Biasanya cik-cik jururawat ni masih muda-belia dan cun-cun belaka. 


Mesti anda ingatkan. Semasa sekolah rendah dahulu, selalu nurse datang bawa sebatang berus gigi besar dan satu set model mulut plastik untuk demonstrasi cara memberus gigi yang betul. Sumber gambar: skamjb.webs.com

Kebiasaanya, jika esoknya akan diadakan program penjagaan gigi oleh Jabatan Pergigian Daerah, murid-murid akan dimaklumkan sehari lebih awal. Tujuannya supaya murid-murid dapat membawa berus gigi sendiri. Tapi ramai kawan-kawan saya yang terlupa bawa berus gigi. Taktik ini dilakukan secara secara sengaja, semata-mata untuk mendapatkan berus gigi percuma. Kalau tanya diorang, mesti kata tak sengaja punya.


Aktiviti memberus gigi di sekolah. Biasanya masa inilah setiap pelajar memberus gigi dalam tempoh yang lebih lama dari biasa. Kalau di rumah tu, sekejap saja berus gigi. Mungkin memberus gigi di sekolah lebih menyeronokkan kerana dilakukan bersama-sama dengan kawan. Sumber gambar: skcai.com

Kalau tidak silap saya, Kelab Colgate ini dibubarkan pada sekitar tahun 1992. Tahu-tahu dah senyap sahaja dan ahli-ahlinya tidak dimaklumkan tentang perkara ini. Saya cukup berharap agar kelab penjagaan gigi seperti ini diwujudkan semula bagi menanam kesedaran kepada kanan-kanak tentang kepentingan penjagaan kesihatan gigi.


Tidak kiralah samada anak anda masuk Kelab Colgate atau tidak, yang penting ialah peranan ibu-bapa dalam memupuk minat anak dalam aspek penjagaan dan pembersihan gigi. Gigi yang sihat menjamin senyuman yang menawan. Sumber gambar: zikrihusaini.com




29 Januari 2011

Dari Lidah Pengarang: Post 4


Kesabaran adalah kunci kepada kejayaan dan kebahagian dalam hidup. Namun, disebabkan kelumrahan dunia acuan semulajadi Adam dan Hawa yang sentiasa mengekori manusia, kesabaran kadangkala menghilangkan dirinya jauh dari ceruk akal fikiran.

Kesabaran seperti satu kunci yang sering hilang atau terlepas dari genggaman tangan dek kerana kecuaian, kealpaan mahupun kepenatan satu kehidupan...

24 Januari 2011

Kereta Mainan Kayuhan Kaki

Salah satu faktor penyebab ramai kanak-kanak membesar sebagai seorang dewasa yang gemuk atau obes adalah disebabkan kewujudan pelbagai barang permainan yang menggunakan bateri. Penggunaan bateri bermakna semakin kurangnya penggunaan tenaga oleh kanak-kanak untuk bermain permainan tersebut. Alatan permainan yang dahulunya perlu digerakkan dengan menggunakan kudrat kecil kanak-kanak (misalnya basikal mini yang dikayuh) sekarang telah ditukarkan dengan basikal mini berkuasa elektrik dari bateri yang dicaj.

Walaupun begitu, kebanyakkan kanak-kanak zaman sekarang masih memilih untuk mengayuh sendiri basikal mainan mereka. Mungkin lebih menyeronokkan di samping dapat menjimatkan perbelanjaan isirumah ibu-bapa mereka. Tapi pernahkan anda melihat kereta mainan kanak-kanak yang menggunakan pengayuh kaki untuk bergerak?


Dua orang Puteri "Z" sedang bergaya memandu kereta mainan kayuhan kaki yang baru dibeli. Sungguh membanggakan kerana kereta ini dibeli dengan pembayaran tunai, tanpa perlu memohon pinjaman pembiayaan kenderaan dari mana-mana bank ketika itu.

Inilah dia kereta mainan kayuhan kaki yang begitu diinginkan oleh setiap kanak-kanak sekitar era 1970 hingga 1990-an. Untuk memandu kereta ini, beberapa langkah di bawah perlu dilakukan mengikut turutan.

  1. Masuk ke dalam kenderaan dan duduk di atas "seat" yang disediakan. Hanya boleh memuatkan seorang kanak-kanak sahaja. Jangan risau saiz badan kanak-kanak membolehkan anda duduk dengan selesa.
  2. Pandang ke hadapan sambil memegang stering kereta. Jangan tekan hon lagi.
  3. Letakkan kaki perlahan-lahan di atas pedal kayuhan (pada bahagian bawah stering).
  4. Tekan dan kayuh pedal secara beransur-ansur dan perlahan.
  5. Putar stering mengikut arah yang hendak dituju (kiri dan kanan).
  6. Sekarang anda boleh mula melakukan kayuhan dengan lebih pantas dan bertenaga.

Jika tidak diilakukan mengikut turutan, nescaya kereta tersebut tidak akan berganjak dari kedudukan pegun. Sudah tentu ia tidak akan bergerak ke depan mahupun ke belakang. Anda juga tidak akan dapat mencapai pecutan yang diinginkan (dah macam kelas Fizik ni...).


Kehadiran kereta mainan kayuhan ini memang mengundang perhatian kanak-kanak lain di kawasan kejiranan anda. Anda juga secara automatis akan mendapat ramai kawan. Lihatlah gambar di atas. Ramai yang hendak bergambar di sisi kereta anda. Tidak kurang juga yang kepingin untuk meminjamnya bagi tujuan memandu.

Jika mahu memberhentikan kenderaan, anda boleh menghentikan kayuhan serta-merta. Sekiranya berlaku kes kecemasan, anda boleh menggunakan kaki anda sendiri sebagai brek, tetapi mesti dilakukan dengan berhati-hati. Biasanya hanya pemandu kanak-kanak yang profesional sahaja yang pakar dalam melakukan tindakan ini.

Kereta mainan kayuhan kaki ini juga dilengkapi dengan gear undur atau reverse. Tetapi gear reverse manual lah, bukan automatik. Adik-adik, jangan nak mengada-ngada. Masa dulu, kereta yang betul-betul bergerak atas jalan raya itupun semuanya pakai gear manual. Takdenya gear-gear automatik. Untuk bergerak ke belakang, anda hanya perlu mengayuh dengan arah lawan jam atau bersongsangan dengan corak kayuhan untuk bergerak ke hadapan.

Jangan memandang rendah keupayaan kereta mainan kayuhan ini. Dilengkapi dengan sistem hon, ia mampu mengejutkan jiran tetangga sebelah rumah yang sedang lena tidur di waktu awal petang. Sistem hon yang baik dapat memaklumkan kehadiran anda dan kereta anda di kawasan halaman rumah. Ini seterusnya dapat mengelakkan berlakunya kejadian langgar-lari, tak kira samada anda terlanggar kucing atau kaki orang lain.

Aspek keselamatan juga turut dititikberatkan. Terdapat cermin sisi (side mirror) di sebelah kiri dan kanan, membolehkan anda melihat pemandangan belakang yang jauh ditinggalkan (macamlah laju sangat kereta ni...)


Side mirror sebelah kanan sudah tercabut, kesan dari kejadian kemalangan yang berlaku sebelum gambar ini diambil.

Saya tidak begitu pasti tentang harga kereta mainan kayuhan ini. Tetapi jangkaan saya ia tidaklah murah dan boleh dianggap mahal ketika suatu masa dahulu. Saya sendiri pun tidak pernah memiliki kereta seperti ini. Saya hanya kadang-kadang tumpang bermain dengan kereta kepunyaan keluarga angkat saya. Memandunya memang seronok. lebih seronok lagi jika ada kawan-kawan lain yang mempunyai kereta yang sama jenisnya tetapi berlainan warna dan bentuk. Boleh diajak berlumba...


Lama sungguh rasanya nak menunggu sampainya giliran anda kembali untuk memandu kereta. Akibatnya saya telah dikeluarkan oleh pemandu lain dari seat kereta. Saya menangis kerana diperlakukan sedemikian rupa tanpa kerelaan saya. Waa...naik main lagi!

Walaubagaimanapun, kereta mainan kayuhan ini tidaklah dilengkapi dengan sistem lampu dan signal yang boleh dinyalakan. Yalah, di mana nak cari punca kuasanya. Mana ada bateri. Nak bergerak pun kena kayuh guna tenaga sendiri. Kadang-kadang kalau dah malas tu, minta tolong emak atau ayah tolong tolakkan. Nak minta tolong kat adik-beradik atau kawan-kawan pun boleh, tapi kena bergilir-gilir lah tolak. Mana aci, asyik kita saja yang kena tolak...


Beruntung kanak-kanak zaman sekarang. Tidak perlu mengayuh lagi. Semua kereta mainan sudah pakai bateri. Rupabentuk pun sudah semakin canggih. Tetapi fikirkanlah, anda sebenarnya sudah menggalakkan anak-anak anda supaya tidak mengamalkan gaya hidup aktif dan sihat. Sumber gambar: mudah.my

23 Januari 2011

Parti Melayu Semangat 46

Agaknya berapakah wang yang telah dibelanjakan oleh Suruhanjaya Pilhanraya (SPR) untuk mengadakan 15 pilihanraya kecil (PRK) selepas Pilihanraya Umum tahun 2008?

Sekarang, rakyat sekitar daerah Labis, Johor sedang dijamukan dengan pelbagai kerenah selepas hari penamaan calon semalam untuk pertandingan satu lawan satu Dewan Undangan Negeri (DUN) Tenang. Dan tidak lama lagi, pilihanraya kecil DUN Merlimau pula akan menjelma.

Dengan mengambil "mood" pilihanraya kecil yang sedang melanda daerah Labis sekarang (walaupun saya berada di Selangor), saya ingin menarik perhatian anda tentang kewujudan satu parti politik yang pernah menggegar tanahair suatu ketika dulu. Saya akan cuba bersifat neutral sepanjang masa ketika menulis post blog kali ini. Bahaya bang! Saya pun takut juga. Periuk nasi perlu dijaga...


Lambang atau simbol Parti Semangat 46 yang menonjolkan 3 warna utama; kuning, hijau dan putih.

Parti Melayu Semangat 46 atau singkatannya S46 (seperti ditunjukkan logo parti di atas) ditubuhkan pada tahun 1988. S46 merupakan sebuah parti serpihan UMNO (macam pinggan pecah pula) yang diterajui oleh Tan Sri Tengku Razaleigh Hamzah sebagai Presiden parti. Manakala Dato' Seri Utama Dr Rais Yatim dilantik sebagai Timbalan Presiden.


Presiden pertama dan terakhir Parti S46, Tan Sri Tengku Razaleigh Hamzah. Beliau juga popular dengan gelaran "Ku Li". Saya tertarik dengan ejaan nama beliau. Selalunya "Razali", tetapi nama beliau dieja "Razaleigh". Itu yang tertulis dalam sijil kelahiran beliau. Ada sedikit gabungan perkataan Melayu dan Inggeris. Sumber gambar: wargamarhaen.blogspot.com

Dato' Seri Utama Dr Rais Yatim, bekas Timbalan Presiden Parti S46. Beliau merupakan ahli parlimen Jelebu dan kini memegang portfolio kabinet sebagai Menteri Penerangan, Komunikasi & Kebudayaan. Sumber gambar: hornbillunleashed.wordpress.com


Parti S46 ini ditubuhkan sebaik sahaja selepas kekalahan Tengku Razaleigh Hamzah menentang Tun Dr Mahathir Mohamad dalam merebut jawatan Presiden UMNO ketika pemilihan parti tahun 1988. Dr Mahathir menang dengan majoriti kecil 43 undi. Ekoran dari kejadian ini, Tengku Razaleigh telah membawa kes ini ke mahkamah sehingga menyebabkan parti UMNO diharamkan sebagai parti politik yang sah. Krisis ini juga telah mengakibatkan berlakunya juga persilihan antara Badan Kehakiman dengan Badan Eksekutif Kerajaan Malaysia.

Kenapa dinamakan Parti Semangat 46? Apa yang dimaksudkan dengan angka 46 tersebut? Selepas UMNO diharamkan, Dr Mahathir menubuhkan parti UMNO baru. Tengku Razaleigh mendakwa Parti S46 adalah berasal dari parti UMNO sebenar yang ditubuhkan Dato' Jaafar Onn pada tahun 1946 untuk melawan Gagasan Malayan Union. Angka 46 diambil dari tahun penubuhan parti UMNO ketika tahun 1946 dulu. 

Pada Pilhanraya Umun 1990 dan 1995, Parti S46 telah bekerjasama dengan beberapa parti politik lain, antaranya Parti Islam SeMalaysia (PAS), Parti Tindakan Rakyat (DAP), Parti Bersatu Sabah (PBS) dan Parti Rakyat Malaysia (PRM) dalam membentuk pakatan Gagasan Rakyat. Hasilnya, di bawah pimpinan PAS, negeri Kelantan telah dapat dikuasai bermula pada pilihanraya tahun 1990 sehinggalah sekarang ini. 


Gambar Tengku Razaleigh dan Tuan Guru Dato' Nik Aziz Nik Mat (Mursidul Am PAS dan Menteri Besar Kelantan sekarang) semasa muda-muda dahulu. Sumber gambar: towardsmardhatillah.wordpress.com


Sepanjang penglibatan Parti S46 dalam gelannggang politik tanahair, beberapa kejayaan memenangi hati dan memelihara kebajikan rakyat telah dapat dilaksanakan. Beberapa kawasan Parlimen dan DUN di sekitar negeri Kelantan, N. Sembilan dan juga Johor telah berjaya dikuasai oleh Parti S46. Antara kubu kuat Parti S46 adalah di parlimen Gua Musang, Kelantan yang kerusinya berjaya dikekalkan oleh Tengku Razaleigh sendiri bermula pada tahun 1974 hinggalah ke hari ini. 


Binaan konkrit lambang Parti Semangat 46 yang masih kekal utuh di satu kawasan dalam Parlimen Gua Musang, walaupun parti politik tersebut telah lama dibubarkan. Sumber gambar: The Malaysian Insuder


Entah mengapa atas sebab yang saya kurang pasti (sebab saya bukan orang politik), Parti S46 dibubarkan pada Mei 1996. Beberapa orang tokoh Parti S46 seperti Dr Rais Yatim, Dato' Ahmad Shabery Cheek (bekas Ketua Penerangan dan Ketua Pemuda parti S46) dan Tengku Razaleigh sendiri telah kembali mengganggotai UMNO. Ada juga sebilangan kecil yang kembali menyertai PAS dan Parti Keadilan selepas krisis politik berlaku di antara Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan Tun Dr Mahathir.


Dato' Ahmad Shabery Cheek kini memegang portfolio kabinet sebagai Menteri Belia & Sukan. Pernah juga memegang jawatan Menteri Penerangan. Perjalanan karier beliau dan Dr Rais Yatim sebagai ahli politik kini cukup berbeza dengan perjalanan karier Tengku Razaleigh Hamzah. Sumber gambar: theindiestory.blogspot.com

Adegan keluar-masuk parti politik mungkin sudah biasa dilihat dan diperkatakan dalam arena kancah politik tanahair. Tetapi pabila seseorang calon pilihanraya itu mengubah fahaman politiknya dengan cara keluar parti atau lompat parti, tidak kira samada sebelum pihanraya, atau ketika pilihanraya mahupun selepas sudah menang dalam pilihanraya, rakyat yang akan menghadapi dilema. Rakyat akan terkeliru samada mahu memilih calon berdasarkan kredibiliti calon itu sendiri, ataupun kredibiliti parti politik yang diwakilinya. Kerapkali serba-salah dibuatnya...


Buat calon-calon pilihanraya akan datang, kalau sudah merajuk atau "tak ngam" dengan parti politik yang ada sekarang, anda masuk saja bertanding sebagai calon bebas. Kan senang dan bebas. Pilih saja simbol/logo yang anda berkenan di hati. Anda pilih simbol yang mana?

Kepada sesiapa yang berminat untuk bertanding dalam pilihanraya akan datang, persiapkan jentera anda. Pertandingan merebut kerusi menuntut anda melakukan pelbagai pengorbanan merangkumi tenaga, emosi, usaha dan semestinya wang ringgit. Bukan kena fikir 2-3 kali, tetapi kena fikir 20-30 kali sebelum nak masuk bertanding ni...

Calon bebas, Puan Maimon Yusof a.k.a. Tok Mun menggunakan simbol anak kunci dalam pilihanraya Parlimen Kuala Terengganu pada Pilihanraya Umum 2008. Selepas kematian bekas Ahli Parlimen kawasan tersebut pada 28 November 2008, beliau sekali lagi bertanding untuk merebut kerusi. "Jika pilihan raya lepas, saya menggunakan logo kunci namun kali ini saya akan gunakan lambang istana sebagai tanda penguasaan," tegas Tok Mun.Tok Mun merupakan individu tertua di Malaysia (89 tahun) yang pernah bertanding merebut kerusi parlimen.

19 Januari 2011

Dari Lidah Pengarang: Post 3


Jika tidak keberatan dan mempunyai masa, pastikan kereta anda dicuci sebersihnya sebelum dihantar ke Pusat Servis kereta. Ini bagi menaikkan semangat lagi menceriakan Juru Servis yang melakukan kerja-kerja servis dan pemeriksaan ke atas kereta anda.



Keadaan kereta yang baru dicuci juga membolehkan anda mengesan dengan mudah sama ada terdapat kesan calar atau kesan-kesan lain yang tidak diingini pada bahagian badan kereta anda. Kesan-kesan tersebut mungkin terhasil ekoran kecuaian atau ketidaksengajaan Juru Servis yang tidak cermat dalam melakukan tugas.

18 Januari 2011

Susu Tepung KLIM

Pesan ibu, minum susu sebelum tidur. Nanti anda akan membesar jadi sihat dan kuat. Anda selalu tak minum susu sebelum tidur? Kali ini saya mahu mengajak anda kembali mengingati salah satu jenama susu tepung atau susu skim yang antaranya pernah mendominasi pasaran tempatan Malaysia ketika era 1980-an dahulu.


Susu tepung penuh krim atau susu skim KLIM. Sumber gambar: layarlara-layarlara.blogspot.com

Pasti anda kenal jenama susu tepung di atas kan? Populariti susu tepung KLIM ini hampir menyamai kepopularan susu tepung jenama terkenal yang lain seperti Dumex, Nespray dan Everyday. Harganya di pasaran tempatan pun lebih kurang sama. Tapi tidak berapa pasti jenama mana yang sampai dahulu di Malaysia.

Semasa kanak-kanak, saya bukanlah seorang yang cukup berdisiplin dalam aspek minum susu ni. Mungkin disebabkan kurangnya disiplin dalam menyerapkan kalsium dan protein ke dalam tubuh melalui peminuman susu tepung, ketinggian saya sekarang hanya pada peringkat sederhana sahaja, tak pendek dan tak tinggi. Bukannya apa, terus-terang saya katakan saya kurang menggemari rasa lemak susu.


Memang ada populasi kanak-kanak yang tidak menggemari rasa susu. Bila dah tak gemarkan rasanya, bila disuruh minum pasti akan merengek punya. Ibu bapa juga yang pening kepala sebab sudah membelanjakan sejumlah wang untuk membeli susu. Sumber gambar: rose-lina.blogspot.com


Walaupun begitu, jika diberi pilihan, saya akan memilih susu KLIM kerana rasanya yang sedikit masin berbanding susu-susu skim jenama yang lain. Jadi kuranglah sedikit rasa lemak susunya. Namun, setiap kali segelas susu dihidangkan di hadapan saya, pasti saya akan mengeluh keresahan. Susah betul rasanya nak habiskan susu segelas tu. Bermacam-macam alasan yang saya reka untuk tidak menghabiskan susu tersebut. Bila diingatkan kembali, kesian dekat ibu dan ayah saya...


Ibu bapa kadangkala terpaksa melakukan eksperimen dalam memilih susu tepung yang sesuai dan digemari oleh anak-anak mereka yang sudah pandai demand pada masa kini. Pening juga kepala dan dompet dibuatnya. Sumber gambar: qaisya.blogspot.com


Jika dilihat pada yang tertera di tin susu KLIM, produk ini telah dikeluarkan seawal tahun 1857. Tetapi ia hanya memasuki pasaran Malaysia pada hujung era 1970-an. Sebelum itu, susu KLIM telah digunakan dengan begitu meluas di pasaran benua Eropah dan Amerika.  Jika anda perasan, perkataan KLIM sebenarnya datang daripada perkataan MILK yang dieja secara terbalik.


Motorsikal membawa bekalan Susu KLIM untuk dijual secara runcit di Washington DC, USA sekitar tahun 1950-an. Sumber gambar: http://www.jockeyjournal.com/?p=494


Iklan penerangan Susu KLIM yang disiarkan dalam majalah di USA pada tahun 1920. Lembu yang menjadi model dalam iklan susu tepung semuanya bermuka masam sahaja. Mungkin mereka tak rela susu mereka diambil untuk kegunaan manusia. Sumber gambar: Wikipedia

Semasa Perang Dunia ke-2, susu KLIM telah dijadikan salah satu bahan makanan rangsum (ration) oleh Tentera Amerika Syarikat dan lain-lain pasukan dalam Gabungan Tentera Berikat (Allied Armed Forces). Pasukan Palang Merah Antarabangsa juga menghantar susu KLIM kepada askar-askar Amerika Syarikat yang menjadi tahanan perang (POW) di kem tahanan perang sekitar kawasan tanah jajahan Jerman. Ini bertujuan untuk meningkatkan jumlah pengambilan kalori askar-askar yang ditahan, bagi memastikan mereka terus sihat dan bertenaga.

Walaupun tepung susunya telah habis dibuat minuman, tetapi tin susu yang kosong tidak dibuang begitu sahaja. Masih ada kegunaannya seperti yang ditunjukkan di bawah...


Tin susu KLIM yang kosong digunakan untuk membuat saluran batang paip yang dijadikan lubang udara dalam pembinaan terowong bawah tanah di kem-kem tahanan. Laluan terowong digunakan untuk melarikan diri dari kem tahanan. Inilah faedahnya minum susu. Sumber gambar: http://anonymous-generaltopics.blogspot.com/2009/01/great-escape.html

09 Januari 2011

88 Super Bubble Gum

Apakah objektif utama anda mengunyah chewing gum, bubble gum atau gula-gula getah? Pada zaman kini, terdapat beberapa iklan di TV yang menyedarkan pengguna bahawa dengan mengunyah bubble gum, dapat memelihara kebersihan mulut dan gigi. Nafas akan lebih segar, gigi lebih putih dan berseri.

Itu zaman sekarang. Masa zaman saya kanak-kanak dahulu, tiada siapa yang menyedari faedah mengunyah bubble gum ini. Objektif utama nak kunyah bubble gum ketika itu ialah semata-mata nak buat belon.Tapi bukan semua bubble gum yang sesuai untuk dibuat belon. Ada jenis-jenis tertentu sahaja. Salah satu produk bubble gum yang popular dan amat sesuai dibuat belon adalah 88 Super Bubble Gum.


Pek besar produk gula-gula getah 88 Super Bubble Gum mengandungi 60 paket kecil bubble gum.

Sepertimana yang anda lihat pada gambar di atas, tentu anda faham kenapa 88 Super Bubble Gum ini sesuai sangat untuk dikunyah bagi menghasilkan belon. Pada bahagian labelnya pun sudah tertera belon bubble gum yang besar sedang dihasilkan oleh dua orang kanak-kanak (lelaki dan perempuan). Saiz belon tersebut lebih besar dari saiz kepala diorang...

Produk 88 Super Bubble Gum ini sangat popular sekitar era 1980-an. Ia dihasilkan oleh syarikat Khee San Food Industries Sdn Bhd, kilangnya terletak di Sri Kembangan, Selangor. Dahulu, ia biasa dijual dalam bentuk paket kecil dengan harga 10 sen setiap satu. Dalam satu paket kecil ini, ada tiga biji bubble gum, tiap-tiap satunya berwarna oren, kuning dan merah.


Biasanya pekedai runcit akan meletakkan paket-paket kecil produk di dalam balang plastik untuk dijual. Balang plastik akan diletakkan berhampiran dengan kaunter bayaran supaya juruwang (yang biasanya towkay kedai) akan dapat mengawasi genggaman tangan budak-budak semasa mengambil paket kecil bubble gum dari dalam balang plastik. Takut beli satu, tapi ambil dua atau tiga paket...

Mengikut deria rasa lidah saya, bubble gum berwarna merah berperisa strawberry, kuning rasanya seperti lemon, dan yang oren memang rasa macam buah oren.

Untuk menghasilkan belon yang betul-betul bagus, biasanya saya dan kawan-kawan kunyah 3 biji bubble gum sekaligus. Tiga-tiga perisa oren, lemon dan strawberry bercampur-aduk dan tidak boleh dibezakan lagi oleh tunas rasa yang terdapat pada permukaan lidah. Takrifan belon yang betul-betul bagus di sini adalah:
  1. Belon mudah ditiup dan mudah mengembang
  2. Saiz belon yang besar.
  3. Daya tahan kembang belon lebih lama (sebelum belon pecah dan melekat di bahagian mulut).

Berapa besar belon yang boleh anda hasilkan daripada kunyahan bubble gum? Mungkin selepas ini anda boleh cuba dan catatkan dalam Malaysian Book of Records.

Tidak kiralah sama ada objektif ada mengunyah bubble gum untuk menghasilkan belon, atau untuk membersihkan mulut dan gigi, ataupun untuk sekadar menunjukkan lagak di depan gadis-gadis (kononnya baguslah ni...), yang paling penting adalah anda tahu di mana sepatutnya anda membuang sisa kunyahan bubble gum anda itu...


Tidak kira samada anda memakai kasut yang mahal atau murah, tapi kalau sudah terpijak sisa chewing gum, memang akan melekat punya. Sisa chewing gum tak kenal siapa dan kasut siapa. Sumber gambar: ye1.org



05 Januari 2011

Dari Lidah Pengarang: Post 2

Sumber gambar: imod.co.za

Suami yang berjaya adalah suami yang mempunyai gaji yang lebih tinggi dari gaji isterinya...

Kasut sekolah Bata "Badminton Master"

"Melangkah ke sekolah dengan penuh gaya..."

Kita masih lagi berada dalam "mood" kembali ke sekolah. Setelah puas melepaskan geram pada Tuan Pengetua H pada post blog yang lepas, kali ini saya akan bercerita tentang kasut sekolah yang saya pakai dari Darjah 1 hingga 5.



Kasut Bata "Badminton Master". Sumber gambar: http://mohdfitri.blogspot.com. Kasutnya belum dikeluarkan lagi dari kotaknya. Tunggu sekejap ya....

Dengan ini saya mempersembahkan kepada anda, kasut sekolah "Badminton Master" yang dikeluarkan oleh syarikat Bata. Saya tidak berapa pasti tahun awal pengeluaran kasut Badminton Master ini. Tahu-tahu, kasut pertama saya ketika hendak memulakan persekolahan rendah adalah kasut Badminton Master inilah. Semasa bersekolah tadika, saya memakai kasut jenama Pallas jenis "strap-on" atau dengan panggilan kampungnya kasut jenis "lekat-lekat". Pada mulanya, saya menghadapi sedikit masalah untuk mengikat tali kasut. Entah kenapa, sukar untuk saya melakukannya. Tetapi setelah diajar berulangkali oleh ibu saya, akhirnya berjaya juga.

Mengikut sumber dari http://mohdfitri.blogspot.com, harganya sekitar RM18.99 pada zaman era 1980-an. Walaupun ketika itu, syarikat Bata telah mengeluarkan pelbagai jenis kasut sekolah model baru seperti Bata "Sinaran" (yang ada pemantul cahaya tu..), kasut Badminton Master ini tetap menjadi pilihan ramai, kerana harganya yang murah. Ia diperbuat dari kanvas sepenuhnya berbanding dengan kasut Bata lain yang diperbuat daripada campuran kanvas, span dan plastik lembut.


Kasut Badminton Master yang telah dikeluarkan dari kotaknya. Dah tak sabar lagi nak memakainya. Sumber gambar: http://mohdfitri.blogspot.com




Rekabentuknya yang simple memudahkan proses pembasuhan kasut yang selalu dilakukan pada hujung minggu atau sehari sebelum esoknya nak sekolah balik (kes bertangguhlah ni...). Tapi tidak apa. Harganya yang agak murah membolehkan sesetengah ibu-bapa membeli lebih dari 2 pasang kasut Badminton Master untuk setiap anak yang bersekolah. Ada spare satu lagi kalau tak sempat basuh. Kalau dua-dua pasang kasut tidak dibasuh, alamatnya pakai kasut kotorlah ke sekolah. Pengawas sekolah pun akan menjeling semacam sahaja pada anda kalau pakai kasut yang kotor.

Untuk mengelakkan dari cepat kotor, anda boleh menyapu kapur ke kasut. Nampak lebih putih berseri lagi suci. Tapi masalahnya, ia akan menarik perhatian ramai kawan-kawan anda untuk memijak kasut anda itu, samada sengaja atau buat-buat tidak sengaja. Kejadian ini selalu berlaku ketika berbaris untuk memasuki kelas. Kalau orang dah pijak kasut saya, saya biasanya akan balas balik. Tapi biasanya yang suka memijak kasut orang ni, kasut diorang sememangnya dah sedia kotor...Jadi, saya juga yang rugi akhirnya.


Puas saya cari, tapi tak jumpa gambar kapur kasut yang sapu guna berus macam saya gunakan dulu. Senang budak-budak zaman sekarang, pakai kapur kasut jenis picit dan tonyoh sahaja.
Sumber gambar: mummyfad.blogspot.com



Kejadian memijak kasut kawan selalu berlaku ketika masing-masing hendak berbaris atau beratur untuk masuk ke kelas. Kejadian tersebut paling kerap berlaku pada hari pertama persekolahan setiap minggu (Isnin atau Ahad). Kehadiran guru di hadapan barisan tidak banyak membantu dalam mencegah kejadian memijak kasut kawan.
Sumber gambar: elenasofeaphotography.blogspot.com
 
Dengan mengaplikasikan ciri-ciri Unisex, kasut Badminton Master ini sesuai untuk dipakai oleh semua golongan murid-murid, tidak kira lelaki atau perempuan. Malah, ada juga golongan guru wanita yang memakai kasut Badminton Master ini semasa mengajar di sekolah. Kalau tak percaya, sila lihat klip video di bawah.


Petikan dari filem Adik Manja. Adibah Amin melakonkan watak seorang guru yang memakai kasut Badminton Master.


Setelah melangkah dengan penuh gayanya ke sekolah dengan memakai kasut Badminton Master ini, barulah saya sedari bahawa terdapat dua jenis kasut Badminton Master ini rupanya. Ada yang mempunyai tapak getah berwarna hijau, dan ada yang berwarna merah (gambar di bawah).



Kasut Badminton Master bertapak getah warna hijau. Saya lebih suka yang ini kerana tampak lebih segar. Sumber gambar: http://mohdfitri.blogspot.com

Kasut Badminton Master yang mempunyai tapak getah berwarna merah. Melalui pemerhatian saya dulu-dulu semasa bersekolah, kasut bertapak merah ini menjadi pilihan murid-murid yang sedikit berlagak atau "kerek". Mungkin mereka ini sentiasa berasa bagus dan berbangga setiapkali memakainya.
Hek eleh.....Macam bagus. Sumber gambar: http://mohdfitri.blogspot.com

Tak kiralah samada tapak warna merah atau hijau, ternyata pada suatu masa dulu, kasut Badminton Master inilah yang digunakan untuk ke sekolah mahupun untuk bersukan, terutamanya ketika bermain badminton atau sepak takraw. Pendek kata, kasut multi-purpose lah.

Saya tak tahu samada saya masih menyimpan lagi kasut Badminton Master ini di rumah saya di kampung. Rasanya dah reput kot dimamah usia. Jadi, untuk post kali ini saya mengucapkan terima kasih kepada En. Mohd Fitri Osman kerana mengizinkan saya menggunakan gambar kasut Badminton Master simpanan beliau. Pelbagai shot gambar kasut Badminton Master boleh dilihat dalam blog beliau. Link saya sertakan di sini: http://mohdfitri.blogspot.com/2009/06/kasut-bata-badminton-master-tapak-getah.html


03 Januari 2011

Sikap Pengetua Sekolah yang membazirkan duit ibu-bapa

Saya terbaca satu artikel dari laman blog syedsoutsidethebox.blogspot.com/ yang menceritakan tentang bagaimana ibu bapa terpaksa menghabiskan sejumlah wang untuk membeli kelengkapan sekolah yang sepatutnya tidak harus dibeli berulang kali, setiap kali bermulanya sesi persekolahan yang baru.

Kelengkapan seperti baju dan seluar sukan (track bottom), sticker, lencana dan cadar bukannya perlu ditukar setiap tahun, apatah lagi sekiranya kelengkapan di atas masih elok dan boleh dipakai. Tetapi pihak sekolah nampaknya mewajibkan setiap pelajar untuk membelinya, dengan harga tertentu yang arasnya entah ditentukan oleh pihak mana, saya pun tidak tahu. Jadi, berapakah jumlah wang yang perlu dikeluarkan oleh ibu-bapa untuk setiap anak mereka yang memulakan persekolahan?


Selain dari pelbagai kelengkapan sekolah yang memang wajar ditukar setiap tahun kerana sudah tidak boleh digunakan lagi atau pakai buang (seperti gambar di atas), bermacam-macam lagi kelengkapan "mengarut" yang perlu dibeli oleh ibu-bapa untuk memenuhi tuntutan pihak sekolah.
Gambar hiasan dari sumber: rinnamanja.blogspot.com

Walaupun masih bujang, belum berkahwin dan mempunyai anak, saya sebenarnya sudah lama memendam rasa dan bengang dengan pelbagai tuntutan pihak sekolah, setiap kali sesi persekolahan bermula. Apa rasionalnya pihak sekolah mewajibkan pelajar untuk membeli kelengkapan-kelengkapan yang bukan-bukan? Pihak sekolah patut sedar yang saban tahun, ibu-bapa menghabiskan begitu banyak wang untuk menguruskan itu dan ini, untuk menyekolahkan anak-anak mereka.

Dalam post kali ini, saya ingin berkongsi pengalaman saya ketika berada dalam Tingkatan 1 di sekolah menengah, tempat saya menuntut ilmu dari Tingkatan 1 hingga 5. Untuk makluman pembaca blog sekelian, saya memang banyak kali tidak bersetuju dengan guru-guru di sana kerana tidak puas hati dengan beberapa peraturan sekolah yang tidak boleh diterima pakai dan dibuat hanya untuk memenuhi kehendak peribadi beberapa orang tenaga pengajar.

Sewaktu perhimpunan sekolah, saya (dan murid-murid lain) diperkenalkan kepada Pengetua "H" yang baru dilantik sebagai Pengetua di sekolah kami. Alangkah terkejutnya saya apabila Pengetua H ini memperkenalkan peraturan baru di mana setiap murid lelaki hanya dibenarkan memakai baju berlengan pendek. Baju lengan panjang tidak dibenarkan (kecuali Pengawas).


Tuan Pengetua "H" dengan eksennya mengumumkan peraturan baru "Dilarang memakai baju lengan panjang" ketika perhimpunan sekolah seperti gambar di atas. Gambar hiasan dan tiada kena mengena dengan perhimpunan di sekolah tempat saya belajar dahului. Sumber gambar: dlela.edu.my


Apa logiknya perlaksanaan peraturan tersebut? Pengetua H mengatakan ianya perlu dilaksanakan untuk memastikan keseragaman di sekolah. Sesi persekolahan baru saja bermula, dan saya sedar ayah saya membelanjakan sejumlah wang unttuk membeli baju sekolah saya yang berlengan panjang. Saya memang memilih baju lengan panjang kerana saya tidak mahu lengan saya gelap sekerat dimamah mentari ketika menunggang basikal pergi dan pulang dari sekolah. Sesiapa yang tunggang basikal dulu-dulu ke sekolah mesti faham dan dapat merasai keperitan cahaya matahari memamah kulit tangan yang memegang "handle" basikal....


Keperitan kulit dimamah terik mentari khususnya di bahagian atas lengan ketika menunggang basikal dapat dikurangkan sekiranya memakai baju sekolah lengan panjang. Takkan nak pakai jaket kot? Lagi panas lah...Kalau naik motorsikal lain cerita, angin bertiup kencang ketika menunggang. Sumber gambar: Era.fm


Takkanlah saya kena beli baju sekolah yang BARU, atau dengan lebih tepat lagi; baju sekolah BARU berlengan pendek? Kena beli BARU sebab semata-mata hendak mengikuti peraturan BARU yang dicipta oleh Tuan Pengetua sekolah yang BARU dilantik?

"Bagi murid-murid yang memakai baju berlengan panjang, jika tidak mahu menukar ke baju lengan pendek, anda boleh menggunting lengan baju lengan panjang yang anda sedang pakai sekarang. Jadi, anda semua tidak rugi",  ucap Pengetua H lagi.

Agaknya Pengetua H tidak pernah mencuci atau menjemur atau menggosok baju lengan panjang yang dipakai setiap hari untuk bertugas. Sebab itu beliau tidak pernah perasan yang potongan lengan baju berbeza di antara baju lengan pendek dan baju lengan panjang. Potongan lengan pada baju "lengan panjang" adalah berbentuk lonjong dan membesar di bahagian lengan. Potongan lengan pada baju "lengan pendek" berbentuk lurus dan agak mengecil di bahagian bawah. Kalau tak percaya, cuba anda balik rumah dan bandingan corak potongannya.


Baju uniform sekolah lengan pendek. Sila lihat pada bahagian bulatan yang menunjukkan potongan lengan baju. Sumber gambar: http://eshop.canggih.com.my

Baju uniform sekolah lengan panjang. Sekali lagi cuba anda lihat pada bahagian bulatan yang menunjukkan potongan lengan baju yang berbeza dari potongan baju lengan pendek. Bahagian tersebut akan menguncup sekiranya dipotong. Sumber gambar:  http://eshop.canggih.com.my


Apa akan jadi pada lengan baju "lengan panjang" sekiranya ia digunting? Emak saya bukanlah seorang tukang jahit, tapi emak saya tahu, BURUK RUPANYA kalau baju lengan panjang digunting atau dimodifasikan untuk dijadikan baju lengan pendek. Bahagian lengan yang tertinggal setelah dipotong akan menguncup. Kalau anda tak percaya juga, cubalah anda buat langkah-langkah di atas terhadap mana-mana baju lengan panjang anda. Tapi jangan tuntut ganti rugi dari saya.

"Sekiranya ada murid-murid yang enggan menggunting baju lengan panjang mereka, saya sendiri yang akan menggunting lengan baju kamu. Saya akan bawa gunting ke mana-mana sahaja sewaktu meronda di sekolah", tegas Pengetua H lagi.



Pada pendapat anda, gunting bersaiz mana yang dapat dimuatkan ke dalam poket seluar Tuan Pengetua H? Saiz gunting penting agar Pengetua H berasa selesa setiap kali berjalan dan khususnya duduk kerana dikhuatiri gunting yang tidak bertepatan saiznya boleh melukakan badan Pengetua H itu sendiri. Sumber gambar: monicaelny.blogspot.com


Jadi, apakah pendapat anda tentang isu di atas? Jika hendak diceritakan, ada banyak lagi kisah yang seumpama di atas telah berlaku ke atas anda semasa anda bersekolah dulu. Mungkin perkara yang sama berulang kembali kepada anak-anak anda yang sedang memulakan sesi persekolahan sekarang.   

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...